Posibile reactii adverse la pacientele care au avut injectii cu acid hialuronic??


Recent, a inceput campania de vaccinare impotriva noului Coronavirus (SARS-COV2) in Romania. Totodata, au aparut in presa locala si internationala informatii, asupra faptului ca dupa vaccinarea anti-COVID, persoanele care au avut istoric de injectari cu acid hialuronic in scop estetic ar putea suferi reactii adverse.


Aceasta postare nu este menita sa sperie pacientele care au avut astfel de tratamente cu acid hialuronic, ci este un indemn la vigilenta, al pacientelor care urmeaza sa se vaccineze.

Nu ma voi referi la posibile complicatii asociate vaccinarii, decat asupra celor legate de tratamentele cu acid hialuronic.

Nu doresc sa descurajez nici o persoana de la vaccinare.


Ce stiu eu despre acest subiect la momentul in care scriu aceasta postare?

In faza a 3a a studiului vaccinului Moderna, au fost raportate 3 cazuri de edem la nivelul fetei la paciente cunoscute ca avand injectii cu acid hialuronic. 1 pacienta a avut injectat acid hialuronic la nivelul pometilor cu 6 luni inaintea vaccinarii, alta cu 2 saptamani inaintea vaccinarii.Cea de a 3-a persoana, la 2 zile dupa vaccinare, a prezentat edem la nivelul buzelor disproportionat fata de reactia normala, necunoscandu-se cand a avut injectat acidul hialuronic la nivelul buzelor, dar pacienta a avut o reactie similara si dupa vaccinul antigripal. Raportarea a cuprins 30.000 de cazuri. Nu toti cei 30.000 de participanti la studiu au avut injectii cu acid hialuronic, deci proportia reactiilor adverse raportata la numarul persoanelor vaccinate nu se cunoaste.



In ultimele 24 ore au fost raportate alte 2 cazuri (paciente din alte tari, nu din Romania), de reactii adverse locale dupa vaccinarea anti-Covid, de aceasta data cu vaccinul Pfizer.

O pacienta a dezvoltat angioedem facial sever la 10 zile dupa prima doza a vaccinului. Pacienta a avut multiple injectari cu acid hialuronic la nivel facial in ultimii ani, ultima fiind in urma cu 6 luni. Reactiile adverse au disparut dupa dizolvarea acidului hialuronic si tratament medicamentos.


Alta pacienta a avut, de asemenea, angioedem facial sever la 24 de ore dupa administrarea dozei a doua a vaccinului. Pacienta are istoric personal de injectii multiple cu acid hialuronic (pometi, buze, periocular).


Reactii adverse asemanatoare, dar mai putin severe, am intalnit si personal, la pacientele care au avut tratamente cu acid hialuronic in diferite zone (mai frecvent periocular si buze) dupa vaccinari antigripale sau in timpul unor viroze sezoniere.Toate s-au rezolvat spontan, fara tratament.


Ce le recomand pacientelor care au avut injectii cu acid hialuronic in ultimii ani si urmeaza sa se vaccineze?


Urmarirea atenta a zonelor in care au avut injectat acid hialuronic dupa vaccinarea anti-COVID.

La aparitia primelor semne sau simptome locale sa se adreseze cat mai repede posibil medicului curant. Tratamentul reactiilor adverse poate fi prescris si efectuat in conditii de siguranta doar de catre medic. (de exemplu: corticosteroizi, adrenalina, hyaluronidaza etc. in functie de severitatea reactiei adverse)

Semne sau simptome posibile ce pot aparea dupa vaccinare la pacientele care au tratamente injectabile cu acid hialuronic.

  • edem

  • dureri locale

  • inrosirea pielii

  • senzatie de arsura la nivelul pielii

  • denivelari ale pielii cu consistenta solida

Recomand dizolvarea acidului hialuronic inainte de vaccinarea anti-Covid?


In momentul de fata, din datele care se cunosc pana acum, nu consider ca este necesara dizolvarea acidului hialuronic inainte de vaccinarea anti-Covid.